Het licht staat op rood

Bij problemen ben je geneigd stil te staan bij het rode stoplicht. De aandacht gaat vooral naar het probleem en er is vaak veel verzet aanwezig. Ik wil bij aanvang van de coaching bewust stilstaan bij het rode stoplicht. Hierbij komen onderstaande aspecten aan de orde:

De kindercoach dwingt bij aanvang van de coaching, kind en ouders heel bewust stil te staan bij het rode stoplicht. Deze stop is bedoeld om bewust aandacht te schenken aan het ervaren probleem:

– Wat is je probleem?
– Hoeveel last heb je ervan?
– Hoeveel last heeft iemand anders ervan?
– Wat levert je probleem jou op?
– Wat levert je probleem anderen op?

Het is de bedoeling om deze bovengenoemde punten helder te krijgen. Soms heeft het kind niet altijd last van het probleem, maar wel de ouders of leerkrachten.

Het licht gaat op groen

Het rode stoplicht belemmert vaak de ontwikkeling we gaan samen kijken hoe we het licht weer op groen kunnen krijgen. Hoe voelt het als het probleem er niet meer is? Daarbij komen de volgende aspecten naar voren:

– Wat wil je in de plaats van je probleem?
– Wat wil je wel?
– Wat is je doel, wat wil je bereiken?
– Wie ben je zonder je probleem?
– Wat kan je dan, wat doe en waar ben je dan?
– Wat denk je als je weet wat er in de plaats van je probleem is?

Door middel van het benoemen hoe het is zonder probleem gaan we oplossingen zoeken om naar het groene licht te komen.

Het licht staat op oranje

Bij het oranje licht gaan we op zoek naar hulpbronnen die iedereen al in zich heeft. Het is de bewustwording dat je dat je sommige dingen beheerst en ook in een andere situatie kunt toepassen.

– Wat heb je te leren om in het groen te blijven?
– Wie kan de oplossing in het groen al goed? Wie kan helpen?
– Wanneer doe je al datgene wat je in het groene hebt geschreven?
– Wat zijn de voordelen als je het groene hebt?
– Welke verschillen zijn er tussen rood en groen en hoe kun je ze gebruiken?
– Wat kan je als eerste doen om groen te doen?

Oranje is de tussenfase om van rood naar groen te gaan. Als er weer een terugval komt je weet dat je altijd weer verder kunt gaan naar groen.

Hoe werk ik met de stoplicht kleuren?

Dit is het boeiende deel van het coachen bij kinderen, je werkt altijd in de driehoek van kind, gezin en communicatie. Met jonge kinderen gaat dit op een speelse manier en is er veel contact met de ouders. Oudere kinderen kun je al heel goed vragen stellen omdat ze zelf al veel weten.
Het is belangrijk dat je steeds het groene doel voor ogen houdt en dat je altijd je eigen keuzes kunt maken